Reklamačný poriadok

Reklamačný poriadok pre zákazníkov eshopu
www.veteranmotodiely.sk (ďalej len „Reklamačný
poriadok“). Znenie a účinnosť od 1.7.2024
MARIÁN ŠOBICH – MOTO DIELY
Dlhá 1436/47
900 26 Slovenský Grob
IČO: 56186622
zapísaný v Živnostenskom registri vedenom Okresným úradom Pezinok, číslo
živnostenského registra 130-30339.
email: info@veteranmotodiely.sk, tel. č.: +421 908 839 236
1. Úvodné ustanovenia
1.1. Fyzická osoba – podnikateľ MARIÁN ŠOBICH – MOTO DIELY, Dlhá 1436/47, 900 26
Slovenský Grob, IČO: 56186622 (ďalej len “obchodník” alebo „predávajúci“) týmto
Reklamačným poriadkom v súlade s § 5 ods. 1 písm. f) až h) zákona č. 108/2024 Z.z. o
ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o
ochrane spotrebiteľa“) riadne informuje spotrebiteľa (§ 52 ods. 4 zákona č. 40/1964
Zb. Občiansky zákonník; ďalej aj „zákazník“ alebo „kupujúci“) o podmienkach a
spôsobe uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady (ďalej aj „reklamácia“), vrátane
údajov o tom, kde môže reklamáciu uplatniť a o vykonávaní záručných opráv.
Predávajúci zároveň informuje zákazníka, že neposkytuje služby, preto nevzniká
predávajúcemu ani zákonná zodpovednosť za vady služby v zmysle § 5 ods. 1 písm. g)
zákona. Predávajúci neposkytuje ani popredajný servis.
1.2. Tento Reklamačný poriadok je vydaný v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb.
Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Občiansky zákonník“),
Zákonom o ochrane spotrebiteľa, zákonom č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení
spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj ostatnými
všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky.
1.3. Tento Reklamačný poriadok je v súlade s § 5 ods. 1 písm. f) až h) Zákona
o ochrane spotrebiteľa zverejnený na internetovej stránke obchodníka
www.veteranmotodiely.sk. Uzavretím kúpnej zmluvy prostredníctvom e-shopu
predávajúceho, stáva sa tento Reklamačný poriadok súčasťou zmluvnej dokumentácie
medzi zákazníkom a predávajúcim. V prípade rozporu medzi Obchodnými podmienkami
a týmto Reklamačným poriadkom má v prípade reklamácií prednosť Reklamačný
poriadok.
1.4. Tento Reklamačný poriadok sa nevzťahuje na právny vzťah založený kúpou
tovaru u predávajúceho v prípade, že kupujúcim (zákazníkom) je podnikateľ (§ 2 ods.
2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov; ďalej len
„Obchodný zákonník“). Takýto právny vzťah medzi predávajúcim a kupujúcim –
podnikateľom, predmetom ktorého je kúpa tovaru (služby) u predávajúceho, sa spravuje
príslušnými ustanoveniami Obchodného zákonníka (najmä § 429 resp. § 409 a nasl.
Obchodného zákonníka). Pokiaľ v konkrétnom prípade nestanovuje záručný list výrobcu
dotknutého výrobku inak, záručná doba (záruka za akosť tovaru) je 12 mesiacov od
kúpy tovaru kupujúcim - podnikateľom.
1.5. Pojmy a definície uvedené v tomto Reklamačnom poriadku budú mať význam,
ktorý (1.) je výslovne uvedený v tomto Reklamačnom poriadku, a/alebo (2.) je výslovne
uvedený v Obchodných podmienkach predávajúceho alebo na stránkach
www.veteranmotodiely.sk, a/alebo (3.) je výslovne uvedený v zákone č. 108/2024 o
ochrane spotrebiteľa.
1.6. Obchodnými podmienkami predávajúceho sa rozumie dokument s názvom
Obchodné podmienky e-shopu www.veteranmotodiely.sk, ktoré vydal predávajúci a s
ktorého znením sa kupujúci oboznámil alebo mal možnosť sa oboznámiť (na stránke
www. veteranmotodiely.sk).
2. Zodpovednosť za vady predanej veci
2.1. Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá
sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci (§ 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka, §
613 ods. 2 a 3 Občianskeho zákonníka).
2.2. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu z dôvodu vady predávajúci zodpovedá za
vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od
dodania veci s výnimkou vady, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena (§ 619 ods. 1
Občianskeho zákonníka).
2.3. Pri použitých veciach (napr. predvádzací model) predávajúci zodpovedá za vady,
ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do jedného roka od dodania
(§ 619 ods. 1 a ods. 3 Občianskeho zákonníka).
2.4. Predávajúci zodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou
alebo inštaláciou veci, ak (i) montáž alebo inštalácia bola súčasťou kúpnej zmluvy a
bola vykonaná predávajúcim alebo na jeho zodpovednosť, alebo (ii) montáž alebo
inštaláciu, ktorú mal vykonať kupujúci, vykonal kupujúci nesprávne v dôsledku
nedostatkov návodu na montáž alebo inštaláciu, ktorý mu poskytol predávajúci.
2.5. Predávajúci môže poskytnúť kupujúcemu spotrebiteľskú záruku, ktorou sa zaviaže
vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu, vymeniť alebo opraviť predanú vec alebo zabezpečiť jej
údržbu nad rozsah práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady podľa zákona.
Kupujúci má právo požadovať plnenie zo spotrebiteľskej záruky za podmienok
uvedených v záručnom liste alebo v súvisiacej reklame dostupnej v čase uzatvorenia
kúpnej zmluvy alebo pred jej uzatvorením (§ 626 ods. 5 Občianskeho zákonníka),
pričom práva kupujúceho zo zodpovednosti za vady podľa §621 Občianskeho
zákonníka nie sú takouto spotrebiteľskou zárukou dotknuté.
2.6. Záručné doby začínajú plynúť dodaním veci. Vec je dodaná v okamihu, keď ju
prevezme kupujúci alebo ním určená osoba, alebo keď ju predávajúci odovzdá
prepravcovi, ktorého poveril kupujúci mimo možností prepravy, ktoré ponúkol
kupujúcemu predávajúci. Predávajúci neposkytuje kupujúcemu službu montáže
a inštalácie.
2.7. Čas od vytknutia vady až do vykonania opravy sa do záručnej doby nepočíta.
Predávajúci je povinný vydať nadobúdateľovi potvrdenie o tom, kedy právo uplatnil, ako
aj o vykonaní opravy a čase jej trvania. (§ 505 ods. 2 Občianskeho zákonníka).
2.8. Ak predávajúci pri kúpe tovaru ponúka zákazníkovi k predanému tovaru bezplatne
ďalší tovar ako dar, je na zákazníkovi, či ponúkaný dar prijme. Dar však nie je
predaným tovarom, preto predávajúci nezodpovedá za jeho prípadné vady. Ak však
predávajúci o prípadných vadách daru vie, je povinný na ne zákazníka pri ponuke daru
upozorniť (§ 629 Občianskeho zákonníka). Ak má dar vady, na ktoré predávajúci
zákazníka neupozornil, je zákazník oprávnený ho vrátiť (§ 629 Občianskeho
zákonníka). Ak zákazníkovi vznikne právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy (vrátenie
peňazí), je zákazník povinný vrátiť predávajúcemu všetko, čo podľa zmluvy dostal a tiež
čo dostal z darovacej zmluvy ako závislej zmluvy od kúpnej zmluvy, t.j. aj tovar prijatý
ako dar (§ 457 Občianskeho zákonníka v spojení s § 48 ods. 2 a § 52a ods. 2 druhá
veta Občianskeho zákonníka), s výnimkou daru zachyteného na inom, ako hmotnom
nosiči (elektronický obsah).
2.10. Predávajúci výslovne vyhlasuje, že nezodpovedá za stratu programov a dát pri
oprave či výmene tovaru, v ktorom sa tieto programy alebo dáta nachádzajú.
3. Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady (reklamácie)
3.1. Kupujúci môže vytknúť vadu predanej veci prostriedkami diaľkovej komunikácie na
adrese miesta podnikania predávajúceho alebo na inej adrese, o ktorej predávajúci
oboznámil kupujúceho pri uzavretí zmluvy alebo po uzavretí zmluvy (§ 622 ods. 1
Občianskeho zákonníka).
3.2. Kupujúci môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady vrátane práva odoprieť
zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť, kým si predávajúci nesplní povinnosti, ktoré mu
vyplývajú zo zodpovednosti za vady len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia
vady, najneskôr do uplynutia doby podľa bodu 2.1. až 2.3. Reklamačného poriadku
(záručnej doby). Právo odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť podľa
predchádzajúcej vety má kupujúci iba, ak sám kupujúci nie je v čase vytknutia vady v
omeškaní so zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti, pričom kupujúci zaplatí kúpnu
cenu bez zbytočného odkladu po splnení povinností predávajúcim. (§ 621 ods. 2 a 3
občianskeho zákonníka).
3.3. Kupujúci má voči predávajúcemu právo na náhradu účelne vynaložených
nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s vytknutím vady, za ktorú predávajúci
zodpovedá, a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu. Právo podľa predchádzajúcej
vety si musí kupujúci uplatniť u predávajúceho najneskôr do dvoch mesiacov od
dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny
po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.
3.4. Právo na opravu, právo na výmenu tovaru, právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy
(vrátenie peňazí) a právo na primeranú zľavu si kupujúci uplatňuje prostriedkami
diaľkovej komunikácie (písomne) na adrese mieste podnikania predávajúceho.
3.5. Predávajúci poskytne kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady
bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim. Predávajúci v potvrdení o vytknutí vady
uvedie primeranú lehotu, v ktorej vadu odstráni. Lehota oznámená podľa
predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia
lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť (§
622 ods. 3 Občianskeho zákonníka). Ak predávajúci odmietne zodpovednosť za vady,
dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu. Ak kupujúci znaleckým posudkom
alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou
alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže
vytknúť vadu opakovane a predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu, v
takom prípade sa na opakované vytknutie vady nevzťahuje postup podľa prvej vety
tohto bodu (§ 622 ods. 4 Občianskeho zákonníka).
3.6. Ak sa preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu podľa bodu 3.5.
Reklamačného poriadku má kupujúci právo si u predávajúceho uplatniť právo na
náhradu nákladov spojených so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom
najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia
zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.
3.7. Písomným potvrdením o vytknutí vady je kópia reklamačného protokolu. Ak
zákazník uplatnil reklamáciu prostriedkami diaľkovej komunikácie, predávajúci je
povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť zákazníkovi bez zbytočného odkladu
e-mailom, ak mu je tento známy.
3.8. V prípade, že sa zákazník informuje na spôsob vybavenia reklamácie, predávajúci
mu poskytne informácie o spôsobe a stave reklamácie. V súlade s prozákazníckym
prístupom predávajúci vždy poskytne zákazníkovi potrebnú súčinnosť k tomu, aby jeho
reklamácia bola vybavená k spokojnosti zákazníka riadne a včas.
3.9. Predávajúci vydá o vybavení reklamácie písomný doklad, ktorým je kópia
reklamačného protokolu s vyplnenou kolónkou vybavenie reklamácie alebo list
obsahujúci písomné vyrozumenie o vybavení reklamácie. Ako doplnkové oznámenie k
písomnému dokladu môže predávajúci zaslať kupujúcemu SMS správu obsahujúcu
informáciu o vybavení reklamácie s písomným potvrdením o jej odoslaní, prípadne e-
mailom, ak ho má k dispozícii.
3.10. Kupujúci má aj po uplatnení práv zo zodpovednosti za vady naďalej právo na
náhradu škody, ktorá mu bola vadou spôsobená (§ 621 ods. 4 občianskeho zákonníka).
4. Všeobecné podmienky reklamácie
4.1. Pri uplatnení práv zo zodpovednosti za vady u predávajúceho je zákazník povinný:
a) predložiť doklad o kúpe, prípadne iným spôsobom nevzbudzujúcim pochybnosti
preukázať, že tovar bol zakúpený u predávajúceho,
b) zabezpečiť, aby tovar spĺňal všetky ostatné podmienky pre záručnú reklamáciu
uvedené v záručnom liste (fyzicky nepoškodený, nepoškodený živelnou udalosťou,
neporušené plomby atď.),
c) predložiť originál záručného listu v prípade, že si zákazník uplatňuje právo
vyplývajúce zo záruky presahujúcej rozsah záruky stanovenej zákonom,
d) odovzdať predávajúcemu tovar v prípade uplatnenia reklamácie na príslušenstvo k
predanému tovaru.
5. Spôsob vybavenia reklamácie a osobitosti vybavenia reklamácie
digitálneho plnenia
5.1. Kupujúci má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou veci alebo opravou veci.
Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v
porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané
náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady,
na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil
kupujúcemu značné ťažkosti(§ 623 ods. 1 Občianskeho zákonníka).
5.2. Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú
možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti
vrátane okolností podľa 6.1. Reklamačného poriadku.
5.3. Predávajúci opraví alebo vymení vec v primeranej lehote, najviac v lehote 30 dní,
po tom, čo kupujúci vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia
závažných ťažkostí kupujúcemu s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý kupujúci
vec požadoval. Náklady prevzatia veci na účely opravy alebo výmeny, rovnako tak
náklady dodania opravenej veci alebo náhradnej veci znáša predávajúci. Pri odstránení
vady výmenou veci nemá predávajúci právo na náhradu škody spôsobenú bežným
opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred jej výmenou.
5.4. Predávajúci dodá opravenú vec alebo náhradnú vec kupujúcemu rovnakým alebo
obdobným spôsobom, akým mu kupujúci dodal vadnú vec, ak sa strany nedohodnú
inak. Ak kupujúci neprevezme vec v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal
prevziať, môže predávajúci vec predať. Ak ide o vec väčšej hodnoty, predávajúci
kupujúceho o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú
dodatočnú lehotu na prevzatie veci. Predávajúci bezodkladne po predaji vyplatí
kupujúcemu výťažok z predaja veci po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na
jej úschovu a predaj, ak kupujúci uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote
uvedenej predávajúcim v oznámení o zamýšľanom predaji veci. Predávajúci môže vec
na vlastné náklady zničiť, ak sa ju nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z
predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré predávajúci účelne vynaložil
na úschovu veci, a nákladov, ktoré by predávajúci musel nevyhnutne vynaložiť na jej
predaj(§ 623 ods. 5 Občianskeho zákonníka).
5.5. Predávajúci pri odstránení vady zabezpečí odstránenie veci a inštaláciu opravenej
veci alebo náhradnej veci, ak si výmena alebo oprava vyžaduje odstránenie vadnej
veci, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada
prejavila. Predávajúci a kupujúci sa môžu dohodnúť, že odstránenie veci a inštaláciu
opravenej alebo náhradnej veci zabezpečí kupujúci na náklady a nebezpečenstvo
predávajúceho.
5.6. Kupujúci má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od
kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak
a) predávajúci vec neopravil ani nevymenil,
b) predávajúci vec neopravil ani nevymenil v súlade s § 623 ods. 4 a 6 Občianskeho
zákonníka,
c) predávajúci odmietol odstrániť vadu, ak oprava ani výmena nie sú možné, alebo ak
by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti,
d) vec má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,
e) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo
odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo
f) predávajúci vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej
lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.
5.7. Kupujúci nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa bodu 5.6. vyššie, ak sa kupujúci
spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa
kupujúci spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie predávajúci.
5.8. Ak sa zmluva týka kúpy viacerých vecí, kupujúci môže od nej odstúpiť len vo
vzťahu k vadnej veci. Vo vzťahu k ostatným veciam môže odstúpiť od zmluvy, len ak
nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné veci bez vadnej
veci.
5.9. Kupujúci po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti vec predávajúcemu na
náklady predávajúceho. Predávajúci zabezpečí odstránenie veci, ktorá bola
nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Ak
predávajúci vec v primeranej lehote neodstráni, môže kupujúci zabezpečiť odstránenie
a doručenie veci predávajúcemu na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho.
Predávajúci po odstúpení od zmluvy vráti kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní
odo dňa vrátenia veci predávajúcemu alebo po preukázaní, že kupujúci zaslal vec
predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr. Predávajúci vráti kúpnu cenu
kupujúcemu alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil
kupujúci pri zaplatení kúpnej ceny, ak kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom
úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša predávajúci. Predávajúci nemá právo
na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné
užívanie veci pred odstúpením od kúpnej zmluvy.
5.10. Ak sú s tovarom poskytované darčeky (vrátane tovaru dodaného v symbolickej
hodnote, ak je jeho dodanie zákazníkovi prezentované ako darček k tovaru, ktorý
zákazník môže vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu), zákazník je povinný spolu s
vráteným tovarom vrátiť i s ním súvisiace poskytnuté darčeky. V prípade, že tieto
darčeky nebudú vrátené späť spolu s vráteným tovarom, budú tieto darčeky v ich
trhovej hodnote chápané ako bezdôvodné obohatenie zákazníka. Tento bod sa
neaplikuje v prípade darčeka, ktorý má formu elektronického obsahu.
5.13. Predávajúci môže odstránenie vady odmietnuť, ak odstránenie nie je možné alebo
ak by mu spôsobilo neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na
hodnotu, ktorú by malo digitálne plnenie bez vady a na závažnosť vady.
7. Alternatívne riešenie sporu
7.1. V prípade, že medzi kupujúcim a predávajúcim vznikne spor z uplatnenia práv zo
zodpovednosti za vady alebo ak sa kupujúci domnieva, že predávajúci porušil iné
práva kupujúceho, kupujúci má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o
nápravu. Ak predávajúci alebo určená osoba oprávnená posudzovať vady na žiadosť
kupujúceho podľa predchádzajúcej vety odpovie zamietavo informuje kupujúceho na
trvanlivom médiu o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov. Ak
predávajúci alebo určená osoba oprávnená posudzovať vady na žiadosť kupujúceho
podľa prvej vety tohto bodu odpovie zamietavo alebo na takúto žiadosť neodpovie v
lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania kupujúcim, kupujúci má právo podať návrh na
začatie alternatívneho riešenia sporu podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z.z. o
alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v platnom znení, možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá.
7.2. Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s
predávajúcim je Slovenská obchodná inšpekcia alebo iná príslušná oprávnená
právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov
vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na
stránke http://www.mhsr.sk/); zákazník má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov
alternatívneho riešenia sporov sa obráti. Kupujúci môže na podanie návrhu na
alternatívne riešenie svojho spotrebiteľského sporu použiť platformu pre riešenie
sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránke
http://ec.europa.eu/consumers/odr/.